Kan lærere argumentere for didaktiske valg med subjektive vurderinger?

Hvis udsagnet “Det har jeg egentlig altid selv gjort” kan fungere som belæg for pædagogisk indsats, er vi, ifølge adjunkt hos CUDiM, Lea Lund, et dårligt sted. Det er ikke optimalt at argumentere for didaktiske valg med subjektive vurderinger og belæg. Lea Lund skal derfor være med til at udvikle et kursus til gymnasielærere omhandlende didaktisk refleksion.   

I oktoberudgaven af Voksenuddannelse kommer Lea Lund med en anbefaling til pædagogiske ledere rundt omkring på de danske gymnasier om i højere grad at udnytte potentialet i kollegial didaktisk refleksion.

Den anbefaling har Gymnasieskolernes Lærerforening (GL) taget til sig. På baggrund af artiklen er Lea Lund blevet bedt om i samarbejde med GL at udvikle et kursus omhandlende didaktisk refleksion.

Sæt ord på praksis

Lea Lund er ph.d. i uddannelsesforskning og adjunkt i almen didaktik indenfor ungdomsuddannelser og videregående uddannelser på Aarhus universitet. I øjeblikket fungerer hun som forskningsleder på aktionsforskningsprojektet Klasseledelse og Erfaringsopsamling i ungdomsuddannelserne (KLEO), som viderefører erfaringerne fra forskningsprojektet Relationskompetence og Klasseledelse i gymnasiet (ROK).   

Lea har i en årrække arbejdet med kompetence- og undervisningsudvikling, som er omdrejningspunktet både i hendes ph.d.-projekt og hendes nyligt udgivne bog Didaktisk Refleksion – Når lærere sætter ord på egen praksis. Heri har hun udviklet metoder, som undervisere kan anvende til at sætte ord på praksis. Øvelserne er ikke kun relevante for gymnasielærer, men også for universitetsundervisere.

Læs mere:
Forrige artikel Næste artikel

1 kommentar

  • Svar Jeff

    “Det har jeg egentlig altid selv gjort” er vel et sundt udgangspunkt for en udviklende samtale. Det er værre med “Det har vi egentlig altid selv gjort”.

    09/01/2018 at 19:52
  • Tilføj en kommentar

    You may also like