Forskningsprojektet ASSIST afsluttes med konference og endelig rapport

Afslutningen af forskningsprojektet ASSIST blev markeret med afholdelsen af en konference, hvor projektdeltagerne kunne dele og videregive erfaringer, samt udgivelsen af en slutrapport, der samler viden og resultater fra projektet

Forskningsprojektet Forsøg med Assisteret Fjernundervisning i Folkeskolen, initieret af Undervisningsministeriet, har det forgangne skoleår undersøgt, hvordan digitale medier kan anvendes til at organisere assisteret fjernundervisning i folkeskolen, og hvordan forholdet mellem assistent og læreren foregår i dette arbejde. Nu skal erfaringer og resultater samles og deles.

Slutkonference samler eksperimenterende fællesskaber

Afholdelsen af en afslutningskonfernce den 7. juni skulle således markere projektets afslutning og gav repræsentanter fra de deltagende skoler mulighed for at give hinanden et indblik i de forskellige konkrete projekter, deltagerskolerne har arbejdet med. Fælles for dem alle var, at de kunne dele erfaringer omkring dét at etablere og arbejde med eksperimenterende fællesskaber gennem digitale medier.

Blandt andet to liveinterviews var centrale på programmet til konferencen. Her blev der gjort brug af en live-forbindelse til en hjælpelærer i Kenya i drøftelsen om, hvilket forhold der er mellem deltagerne i arbejdet med assisteret fjernundervisning. Desuden drøftedes spørgsmålet om, hvordan mindre ø-skoler skal tænke pædagogik.

Forskellige kommuner, klassetrin, omstændigheder og teknologier var repræsenteret på dagens program og tjente som inspiration for fremtidig arbejde med brug af teknologi i undervisningen og samarbejde på tværs af skoler.

Læs mere om de delte erfaringer præsenteret på konferencen her.

Rapport præsenterer resultater og anbefalinger

I kølvandet på ASSIST-projektet er desuden netop udgivet en rapport, som samler resultaterne fra forskningsprojektet og giver en række konkrete anbefalinger til det fortsatte arbejde med assisteret fjernundervisning i folkeskolen. Rapporten skal således imødekomme formålet med ASSIST: At give perspektiver på, hvordan mindre skoler i yderområder fleksibelt kan inddrage undervisere med linjefag og på den måde opnå fuld kompetencedækning.

Læs mere om rapporten og tilgå den selv her.

Forrige artikel Næste artikel

Tilføj en kommentar

You may also like