Arts-netværk erfaringsudveksler om digitale udfordringer

Digital Arts Initiative sætter sammen med Center for Undervisningsudvikling og Digitale Medier fokus på læring med nye teknologiske muligheder og laver workshops med undervisere fra Arts.

“Ideen er at skabe et netværk på tværs af fakultetet, hvor vi har en fælles erfaringsudveksling og udvikling omkring alle de spørgsmål, der har med digitale medier og deres brug at gøre. Digital Arts Initiative er simpelthen et rum for den udvikling. Det handler meget om at koordinere vores aktiviteter og skabe et samlet overblik over, hvad der foregår indenfor vores hovedområde og derudover initiere netværksaktiviteter, hvor vi kan være sammen.”

Det fortæller lektor Christian Ulrik Andersen, der er leder af netværket Digital Arts Initiative. Han peger på flere forskellige felter, hvor hele hovedområdet skal forholde sig til de digitale udfordringer og muligheder via initiativet, hvor en dimension, der omhandler undervisningsfeltet, er i tæt relation til aktiviteterne på Center for Undervisningsudvikling og Digitale Medier.

En af de konkrete udfordringer, som folk i netværket har stået med i forhold til undervisningsdimensionen, har især været hvordan man aktivt kan anvende digitale medier i undervisningssituationer, hvor de studerende også er aktive i en digital virkelighed og bruger tjenester som Facebook og Twitter.

Initiativer i forhold til undervisning og læring

I foråret har Christian Ulrik Andersen sammen med interesserede i netværket etableret et udviklingsforløb ved navn Edu-Digital Arts Initiative, der i øjeblikket bliver videreudviklet i efteråret i samarbejde med Center for Undervisningsudvikling og Digitale Medier.

“Ideen her er at samle undervisere, der gør noget eller har lyst til at gøre noget i deres undervisning. Vi har som sådan ikke nogen begrænsninger på, hvad man har ambitioner om. Der er nogle, der sikkert vil komme og vide præcist hvad de vil, og så er der andre, der gerne gøre noget, men ikke aner hvad mulighederne er. Pointen er, at vi igennem netværket udvikler os selv og erfaringsudveksler,” fortæller han.

Han mener, at Digital Arts Initiative kan bidrage uden at fokusere på en specifik tjeneste, men i stedet mødes og snakke om de pædagogiske udfordringer og muligheder, som undervisere møder.

“Det vi ved allerede på nuværende tidspunkt er, at der sker en hel masse ude på fagene, men det vi ikke ved ret meget om er, hvad hinanden laver. Jeg har fx i mange år anvendt blogs og wikis som en del af min undervisning. Det kan være, at der sidder en anden del af fakultet, der også gør det samme, og det kan være, at vi kunne få noget ud af at erfaringsudveksle.”

Christian Ulrik Andersen håber, at undervisere og andre interesserede kan finde et fælles sprog omkring det, udveksle konkrete erfaringer og udvikle løsningerne sammen på tværs i netværket.

Kommende workshops om digitale løsninger

Dette initiativ er for alle undervisere på Arts og begynder med et seminar den 29. august, herefter et opfølgende og et afsluttende seminar senere på semestret. Christian Ulrik Andersen fortæller, at det ikke er et kursus i, hvordan man gør. Det er nærmere et udviklingsforløb, hvor undervisere med interesse for at udvikle deres undervisning kan komme med og bidrage.

“Det behøver jo ikke nødvendigvis at være sådan, at en teknik tager udgangspunkt i, at man som underviser gerne vil bruge tablets eller youtube. Det kunne lige så vel være et læringsmål, som man har, hvor man gerne vil undersøge, hvordan man kan understøtte det på en god måde. Så det behøver ikke være teknologien eller interessen i teknologien, der er udgangspunktet,” slutter han.

Læs mere om Digital Arts Initiative og de kommende workshops:
27/08/2014
Forrige artikel Næste artikel

Tilføj en kommentar

You may also like