Modellen

ProPlayers vil gerne invitere Jer til at se en video om en model vi har udarbejdet i gruppen!
Denne model og tanker bag den bliver forklaret i videoen nedenunder.

Herunder følger et billede af modellen, hvor de forskellige ellipser er påført labels.

Vores model er en visuel fremstilling af vores didaktiske og pædagogiske tanker omkring undervisningsforløbet. Til fremstilling af modellen benytter vi os af Dewey og hans tanker omkring eleven i centrum.

Resnick og hans model, Creative Learning Spiral, har været en del af vores refleksioner over selve forløbet, idet at:

  • Eleverne starter med at forestille sig noget traditionelt, de foretager sig ved højtider
  • De udvælger billede (altså skaber et udtryk/budskab)
  • De leger med billede/ tekst/ budskab
  • De deler det via Slides
  • De reflekterer over eget og især andres budskaber (især når de skal til at kommentere på de andres)
  • Processen starter forfra, når de kommenterer ved hjælp af nye slides

Hope You Enjoy!
ProPlayers

IT Didaktisk Design i Kristendomskundskab

ProPlayers har været ud og prøve en IT – Didaktisk Design 🙂

Forløbet blev planlagt på forhånd, således at det skulle være en introduktion til emnet traditioner og højtider

Vi havde svært ved, at italesætte vores forventninger på forhånd. Vi håbede, at det ville vække elevernes interesse, og få dem til at være spørgende og undrende omkring traditioner. Derudover var vi inspireret af, at eleverne skulle inddrage deres egen virkelighed, således at undervisningen giver mening for eleverne. 

Eleverne blev undervist af Cecilie synkront og analogt. Senere skulle Currents benyttes som den digitale side af undervisning men fungerede ikke. Eleverne foreslog selv Slides som en erstatning. Resten af ProPlayers gruppen blev lukket ind i elevernes slideshow, og derved kunne de tilføje kommentarer asynkront med undervisningen.

Undervejs kom vi i tanker om: 

  • man kan lege på den måde i undervisning?
  • Bliver der for meget “leg” eller støtter det godt om det faglige?
  • Kunne I selv finde på at udføre denne Didaktiske Design i Jeres klasse?
    Hvordan vil I gøre det?

Vi håber at I vil deltage i en snak/ diskussion omkring vores tanker

Hilsen
ProPlayers

 

Eksperimenter med virtuel baggrund og filtre på Zoom

Dag 1: Leg med børn på 7 og 10 år. 
Mange tekniske udfordringer ift setup. 10-årig vil kun bruge chat-funktionen (kendt i forvejen), 7-årig er vild med at fortælle historier vha filtre. Resnicks “kreativ læringsspiral”.

Dag 2: Leg med 6. klasse på Chromebooks.
Grundet tekniske vanskeligheder med installation af Zoom på Chromebooks, må projektet aflyses efter flere forgæves forsøg.

Dag 3: Leg med Zoom i klub med 2 piger, 4. og 5. klasse. 
Når man ikke har en green screen, så virker de virtuelle baggrunde ikke optimalt.
Sjovt at lege med filtre, som er kendt fra pigernes brug af Snapchat. “Zonen for nærmeste udvikling” – vi leger med det, som vi kender i forvejen.

Dag 4: 4-årig på Zoom hjemmefra.
Ren begejstring og åbent sind – leger med funktionerne og lader sig ikke begrænse.

Dag 5: Voksne kan også lege.
I gruppen undersøgte vi mediet gennem eksperimenter green screen.

Debat om fjernundervisning

Forklaringen af debatten: 

“Pædagogernes stemme”: Repræsenterer pædagogernes udsagn baseret på observationer i hverdagen som klubpædagog under corona-lockdown.

“Lærernes talskvinde”: Repræsenterer resultaterne af de interviews, vi i gruppen har foretaget i forbindelse med denne opgave.

“Nyuddannet lærer”: Repræsenterer vores gruppemedlems oplevelser fra perioden under empiriindsamling under bacheloren.

“IT-eksperten”: Repræsenterer vores teoretiske grundlag fra ITDD med henvisning til “Mellem assistent og lærer” af Klaus Thestrup, Tom Gislev & Pernille R. Elving”.

Den eksisterende praksis må justeres til et format, som passer til fjernundervisning.

Helt pragmatisk: De 10 spørgsmål som stilles i rapporten kan overføres til fjernundervisning under Covid-19, og kan med fordel diskuteres ude på skolerne/kommunerne for at:

  1. Skabe et fælles sprog.
  2. Sætte gang i en fælles pædagogisk refleksion.
  3. Behandle nogle konkrete forhold, som helt sikkert vil lette lærernes arbejde, hvis bragt i orden.

Se den fulde debat på 16 min 👉🏻 her

Når zoom bygger bro mellem lande

Vi har i vores didaktiske design forsøgt at skabe et møde mellem engelske og danske folkeskoleelever. I videoen præsenterer vi kort vores didaktiske design, og herunder vil vi uddybe vores refleksioner omkring designet.

Asynkron kontakt med de engelske elever, som en del af forberedelsen.
Synkron kontakt med de engelske elever, når de laver mad på zoom.
Hvor bliver det spændende, svært og udfordrende?

Udfordringer
Hvordan skulle det tekniske setup se ud?
Skal der være en IT-vejleder til rådighed, når eleverne laver mad, hvis teknikken svigter?
Skal eleverne bruge deres private Skype konti?
Hvordan ville setuppet se ud, hvis det foregik i skolen i forhold til, hvis det foregik derhjemme?

Teori
Vi har i gruppen reflekteret over, hvordan vi kan bevæge os i 1. og 2. bølge i vores didaktiske design. Traditionel madkundskabsundervisning vil bevæge sig i 1. bølge (læreren finder en opskrift, handler ind og eleverne laver mad). I 2. bølge kunne eleverne kommunikere med hinanden online, når de laver maden – men for at opnå, hvad vi gerne vil i vores didaktiske design, skal vi bevæge os i 3. bølge for at være i kontakt med den engelske skoleklasse.

Den reflekterende praktiker
Teknisk setup: Hvordan skal der filmes og dokumenteres? Skal man filme sig selv eller køkkenbordet?
Det åbner op for samtaler at blive inviteret “indenfor” hos nogle fremmede mennesker. Kan man forberede eleverne på at have en dialog kørende med en elev fra et andet land?

 

Hvem er vi?

Du tænker sikkert, undrer dig og grubler over, hvem personerne bag denne blog er. Men det behøver du ikke spekulere over længere, for her får du nemlig en helt speciel invitation. En invitation til et møde, hvor du kan se, hvem vi er.

Så sæt dig godt til rette i din stol, imens vi tager dig med på en lille tur.

Kærlige hilsner

Camilla, Nada, Cecilie, Patrycja og Pia

 

Hvorfor “ProPlayers”?

Vi er nysgerrige, legende sjæle, som vores navn også henviser til. Både vores læringsproces, men også vores IT didaktiske designs kommer forhåbentligt til at bære præg af leg og “det legende”, mens vi nysgerrigt undersøger problematikker, diskuterer og sætter spørgsmålstegn ved det hele, skubber os selv ud af vores comfortzone, løser opgaver og forhåbentligt skaber læring på en sjov måde. 

Velkommen til ProPlayers

Hej og velkommen til vores nye blog!

Her kan du fremover følge med i mange af de refleksioner, udfordringer og læringsprocesser, som vores to kommende år på IT-didaktisk design vil medføre.

Vi håber, at I vil kigge forbi ofte og måske smide en tanke eller kommentar til os.

Kærlige hilsner

Camilla, Nada, Cecilie, Patrycja og Pia