Et fællesskab på tværs af platforme

Vores projekt omhandler MMORPG spillet World of Warcraft, og mere specifikt den kommunikation der sker indenfor, og udenfor spillets rammer. Vi undersøger i øjeblikket et ‘guild’ (en gruppe personer der spiller sammen) og det fællesskab de har opbygget, både i selve spillet, men også ved hjælp af eksterne platforme som Discord (som bruges til at tale sammen, mens man spiller). De bruger desuden også WhatApp rigtig meget til at vedligeholde relationerne mellem spillerne. Eftersom vores emne kan tages i mange forskellige retninger, har vi valgt at fokusere på den hovedsagelige praksis de i guildet udfører: Raids. Et raid er en række bosser, som en større gruppe spillere klarer i fælleskab, hvor der indgår komplicerede strategier og hvor kommunikation mellem spillerne bliver yderst vigtig, hvilket vi finder interessant. Det er også derfor vi har valgt at fokusere netop på den del af spillet.

Forskningsspørgsmål: Hvordan opstår praksisfællesskaber i WoW, og hvordan vedligeholdes de på tværs af de forskellige platforme? Herunder, hvilke forventninger er der i mellem spillerne, og eksisterer de samme typer forventninger i tilfældigt sammensatte grupper?

Vi har udført en række observationer på et guild i WoW og er kommet frem til, at fællesskabet ikke udelukkende eksisterer inden for World of Warcrafts rammer. Det eksisterer på flere platforme, som i og for sig ikke nødvendigvis har noget med spillet at gøre, eksempelvis Discord og WhatsApp (som før nævnt). I forhold til Discord, i sammenspil med WoW, er en af vores centrale indsigter at selve fornemmelsen af fællesskabet tydeligst gør sig til kende, når der går noget galt i spillet, hvis nogen gør noget forkert. Hvis én spiller gør noget galt, har det ofte konsekvenser for resten af gruppen, og det er hér kommunikationen og fællesskabet bliver interessant!

Udover WoW og Discord, er vi kommet frem til at brugen af WhatsApp faktisk udgør ‘nervesystemet’ i den gruppe vi observerer, og at denne form for mobil, asynkron kommunikation gør, at relationerne mellem spillerne opretholdes over tid, da det ikke kræver at den enkelte spiller er låst fast ved sin computer.

Dette screendump illustrerer, hvor kaotisk et raid kan være. Vi ser selv i dette billede, vigtigheden af strategierne og overblik, hvor koordinering og kommunikation mellem spillerne bliver essentielt. Hvis alt kommunikation udelukkende foregik indenfor spillets rammer, ville situationen på billedet være betydeligt sværere.

Skrevet af Jonas Klitgaard, Michael Emil Kjørvel og Emil Damgaard Andersen

One thought on “Et fællesskab på tværs af platforme”

  1. Hej drenge!

    Et interessant emne I vil beskæftige jer med, som der sikkert er en masser lækkert skriveguf i. Super godt at I har indskrænket jer til kun at fokusere på én bestemt situation i det kæmpe univers af kommunikation, som finder sted i WoW. Jeg hæfter mig ved at I skriver, at kommunikationen nærmest er alt afgørende i et raid, så derfor kom jeg til at tænke på, om det så er helt umuligt at spille spillet hvis man ikke snakker med sin gruppe samtidig? (Nu kender jeg heller ikke specielt meget til WoW) Hvis I finder det interessant kunne I evt. afprøve/undersøge det, og se om det gav en ekstra kant til jeres forskning. 😉

Leave a Reply