Projekt – gruppe 2.1: Game of Memes

Hvad handler projektet om?

Vi ønsker at undersøge, hvordan brugergenereret indhold kan øge loyaliteten blandt fans af Game of Thrones. Til dette vil vi gøre brug af teorien om ‘transmedia storytelling’ til at vise, hvordan HBO understøtter fortællingen om Game of Thrones i samarbejde med tilskueren. Vi kunne bl.a. kigge på, hvordan seriens dybe karakterunivers kan understøttes via generering af indhold til forskellige medieplatforme – bl.a. memes. Herunder en diskussion om, hvilke muligheder og begrænsninger memes har som et kommunikationsværktøj ift til at være karakteropbyggende og vedligeholdene – med inddragelse af Baym og Jenkins.

Teori:

* Transmedia storytelling
* 7 key concepts af Baym (med særlig fokus på interaktivitet)
* Teori om memes (memetik) – og hvad er et meme?
* Medium theory (Boyd four affordances for medier)
* Intertekstualitet

Overskrift for projektet:

Vi er enten på ‘Game of Memes’ eller ‘GOT memes?’

Hvordan lyder jeres forskningsspørgsmål?:

Hvordan påvirker spredning af brugergenereret indhold på tværs af medier fans’ loyalitet til Game of Thrones?

Vi er nødt til at lave en undersøgelse, hvor vi kan inddrage andres meninger.

Hvad er I indtil nu kommet på sporet af?:

En af seriens styrker er dybden af karaktererne, men bliver den understøttet af memes og brugergenereret indhold?

Memes om Game of Thrones peaker omkring udgivelsesdatoerne i april.

HBO laver noget indhold, som ligger op til remediering. Ved at få lead-users til at skabe indhold, som spreder sig, så kan den få andre til at se serien, kan der skabes nyt indhold.

Memes er endestationen for forståelse.

 

af Christian Ø. Andersen og Anders Keld Messer.

Leave a Reply