Vores projekt handler om, hvordan et dating medie som Tinder er blevet en førende måde for unge kvinder at date på i dag. Tinder faciliterer ligesom mange andre dating medier kontakt mellem to personer. Det tyder dog på, at Tinders design er årsagen til dens popularitet i dag. Det er simpelt og muliggør dating på en ny og legende måde.
På baggrund af ovenstående ønsker vi at undersøge samspillet mellem Tinders design og unge kvinders adfærd. Dette leder os hen mod følgende forskningsspørgsmål:
Hvad er det ved Tinders design, som gør det så attraktivt at benytte? Og hvordan påvirker det unge kvinders datingkultur?
På baggrund af vores hidtil feltarbejde har vi bidt mærke i, at Tinder hovedsageligt benyttes til, at finde en kæreste, til sex og for “sjovt”. Vi har været været meget optaget af denne for “sjov”, da vi undrer os over, hvad denne form for brug indebærer. Billedet nedenfor skildrer endnu en interessant observation som vi på nuværende tidspunkt allerede har gjort os. Vi har bl.a. gennem en kvantitativ tilgang i form af et online spørgeskema samt en kvalitativ tilgang i form af uformelle interviews, fundet ud af, at unge kvinder typisk benytter Tinder om aftenen og i sengen. Dette giver stof til eftertanke, specielt fordi at vores eget brug af Tinder oftest også foregår i samme lokation. (Er der her tale om et adfærdsmønster?).
Skrevet af Edina og Sofie
Spændende case i har valgt, og god fokuseret vinkel på denne. Hvilke etiske overvejelser har i gjort jer ift. empirien i har indsamlet? Slører i billeder af samtaler, profiler m.m. I kan godt forkorte jeres forskningsspørgsmål og gøre det mere fokuseret, så designets betydning for datingkulturen er det helt centrale fokus, da i her har en utrolig spændende case. Held og lykke
Hej Edina og Sofie! 🙂
God idé at begrænse jeres undersøgelse til udelukkende at være centreret omkring kvinders brug af Tinder. Det må medføre, at jeres forskningsområde bliver begrænset, selvom der stadig kan argumenteres for, at undersøgelsen spænder bredt.
I arbejder ud fra et overordnet fokus, som knytter sig til Tinders design. Appens design er ens for mænd og kvinder, så hvorfor er det særligt kvinder, I har fokus på? Det ser vi som en væsentlig overvejelse ift. det videre arbejde.
Mvh,
Gruppe 4.1: Maj og Mads