Metodisk setup til projekt – Memes

Af Anders Messer, Christian Ø. Andersen, Britt Shenoy og Louise Vestergaard


I vores projekt vil vi tage udgangspunkt i internetfænomenet ‘memes’. Her vil vi undersøge, om der eksisterer subkulturer i forbindelse med kommunikationen og interessen omkring memes. Derfor har vi udformet følgende foreløbige problemformulering og underspørgsmål:

Hvordan udvikles subkulturer i memes-miljøet, og hvordan udvikler memes sig inden for disse?

  1. Eksisterer der nogle Interpersonelle udvekslinger? Hvordan? Hvornår?
  2. Er subkulturer et imagined community, et sense of community eller noget helt tredje – og hvornår føler brugerne fællesskabsfølelsen?
  3. Hvorledes fungerer memes som social kapital i subkulturen?

For at undersøge dette har vi udformet følgende metodiske setup til opgaven:

Metodisk setup til empiri-indsamling

  • Lokalisér og udvælg én internetside: fx 9gag, Imgur, 4chan, reddit etc.
  • Undersøg siden og dens funktionaliteter (medium theory)
  • Blended ethnography:
    • Eksisterer subkulturen også i virkeligheden/ er der interaktion om memes andre steder end online?
    • Undersøge ‘online communities’ vs. ‘communities online’
  • Få defineret rollerne på memes-siden (hvornår er man lurker osv?).

Dataindsamling

  • Blended ethnography:
    • Interviews med nogle fra målgruppen – og måske nogle, der ikke er målgruppen (komparativ).
    • Netnografi: observere på siden, tage screendumps, kigge efter mønstre.
    • Spørgeskema? Man kan udarbejde og lægge et spørgeskema ud på memes-siden for at få et større indblik over subkulturen – her skal vi dog reflektere over vores rolle, og hvilken betydning dette vil have for brugernes ageren.

Afgrænsning

  • Temporal: Vi vil undersøge en bestemt side/ forum over en periode, hvor man både følger faste brugere (moderatorer, admins, indholdsskabere, faste brugere) og de mere flyvske lurkers (enten gennem likes eller kommentarer).
  • Spatial: En bestemt side eller forum. Få afgrænset hvilken platform vi vil bruge (browser, app, osv.).
  • Etisk: Unge (under 18) der deler, kommenterer og laver memes – skal afsender med i opgaven?  Undersøge sidens retningslinjer – må brugerne være under 18 år (hvis ja, hvad så)?
  • Relational: Hvor langt væk fra ‘kernen’ skal man komme, for at folk ikke længere forstår meme-konteksten?
  • Analytisk: Vi vil gå efter én bestemt genre af memes – eller inden for bestemt kultur.
  • Praktisk: Ovenstående problemformulering skal sandsynligvis indskrænkes meget, da vi måske ender med at skrive to og to.
  • Personlig: Re-post memes vil vi undgå, da det er umenneskeligt at beskæftige sig med 🙂

Ovenstående er blot et udkast og hermed udtryk for tanker, vi har gjort os omkring projektet indtil videre.

 

Leave a Reply