Haters invaderer og fylder på de sociale medier. Her skaber de dårlig stemning, med deres negative kommentarer, men de kommer også med konkrete og kritiske kommentarer der er værd at tage op til overvejelse.
Hesteverdenen i Danmark er forholdsvis lille, hvor man har mange fælles venner på Facebook. I de senere år er store profiler og virksomheder inden for sporten begyndt at benytte sig af de sociale medier til at promovere sig selv eller et brand. Med en profil på de sociale medier kommer der ikke kun likes, men også hates. Da ridesporten involverer dyr, handler den hate som kommer på sider som Facebook, ofte omkring hvorvidt hesten har det godt eller skidt. I sidste ende kan disse kommentarer på nettet ende med anmeldelser til politiet og disciplinærsager under Dansk Rideforbund. De sociale medier bliver altså jævnligt brugt til at hænge folk ud og kan få store konsekvenser for dem det omhandler.
Det undre os at mennesker har et stigende behov for at ytre deres positive såvel som negative kommentarer på de sociale medier. Specielt fordi deres kommentarer er offentlige, såvel som deres profiler. Dermed er deres identitet blottet.
For at undersøge dette nærmere vil vi anvende etnografiske metoder som virtuel etnografi, hvilket bl.a. indebærer observationer af sociale netværkssider, i dette tilfælde af nogle specifikke sider og profiler på Facebook. Ud over disse vil vi anvende former for interviews, til at få uddybet fremtidige observationer, samt få mere indblik i emnet. Samtidig vil vi både observere som “fluen på væggen”, for at se tingene ud fra et objektivt perspektiv, men også agere som deltagende observatør, for at sætte os ind i de daglige praksisser.
Haters på sociale medier kender vi vel alle til. Her kunne det være spændende at undersøge eftervirkningen af disse kommentar på henholdsvis sporten såvel som på virksomhedens brand? Hvad får disse haters ud af at kommentere som de gør? og hvad er den rette løsning ud af sådan et dilemma? Man kan evt. tag fat i en enkeltstående sag og gå i dybden med den, får at indskrænke feltet. Evt Hvordan tackler disse virksomheder disse sager og hvad er deres strategi for, at undgå disse haters?
– Edina og Sofie