Nyhedsdelingen via sociale platforme

Hvordan bliver vi oplyst gennem det moderne mediebillede? 

I den moderne tidsalder er måden hvorpå vi mennesker modtager, absorberer, og deler nyheder markant ændret i forhold til hvordan dette foregik for bare 10 år siden. Vi er i langt større grad præget af at skabe et ekkokammer af nyhedsmedier som sender nyheder der har positivt forstærkende effekt på os, hvad vi mener og hvad vi tænker. Det handler ikke længere om at have en bred vifte af nyheder, men rettere have nyheder som knytter sig til sine interesser og meninger. Vi mener det kunne være interessant at se hvordan dette ekkokammer er med til at skabe et ensidigt kommunikationsmiljø for personer, hvor det kun er deres egen mening der bliver forstærket. Cases man kan kigge på i dette tilfælde kan eksempelvis være forums på Facebook med konkrete dagsordener, sensationer som Ekstrabladets NATIONEN!, eller generelt hvordan vi skræddersyer vores mediebillede på vores facebook-væg igennem likes og comments.

Hvorfor og hvordan modtager vi forskellige nyheder på forskellige platformer?

Hvem bruger Snapchat, Facebook, Youtube til at opsøge nyheder idag?

Hvorfor er sociale medier så attraktivt fremfor almindelige nyhedshjemmesider?

Hvilken effekt har det på nyheder at de idag bliver formidlet gennem sociale medier?

 

 

Leave a Reply