Astrid Haug er uddannet fra Medievidenskab i Aarhus og er nu selvstændig rådgiver og ekspert i sociale medier. Hun har et bureau ved navn Astrid Haug Bureau, hvor hun rådgiver virksomheder og organisationer om digital strategi og sociale medier. Her rådgiver hun blandt andet i employee advocacy, hvor det gælder om at slippe ledelsen og medarbejderne løs på de sociale medier. Det er med udgangspunkt i artikler fra bureauets hjemmeside, at dette litteraturreview tager form.

I indlægget ”Employee advocacy – dit stærkeste kort på sociale medier” skriver Haug, at employee advocacy netop finder sted på de sociale medier. Det gælder både LinkedIn, Facebook, Twitter, Instagram og sågar også Snapchat (Haug [webblog], 2018, 1). Når privatpersoner deler nyheder eller artikler fra deres arbejdsplads er der en tendens til, at opslagene har en større rækkevidde og gennemslagskraft end hvis opslaget kom fra virksomheden selv. Folk finder det ofte mere troværdigt, når de hører tingene fra et andet menneske. Hun understreger, at de ansatte ikke skal være omvandrende reklamesøjler, men derimod ”dele ud af deres viden og arbejdsliv” (ibid.). Aktualiteten i employer advocacy underbygges af undersøgelser fra LinkedIn, der viser, at folk klikker dobbelt så meget på et link i et opslag fra en person som fra en virksomhed (ibid.). Inden man kaster sig ud i at begynde på employee advocacy kan man eventuelt lave en intern undersøgelse hos medarbejderne, og derudover sørger for, at det er noget, medarbejderne har lyst til og dernæst også uddanner dem til det gennem eksempelvis kurser (ibid.).

I indlægget ”Employee advocacy” skriver Haug, at forbrugere og borgere er flittige brugere af sociale medier, og når det kommer til virksomheder, så foretrækker de at følge personer fremfor brands. Derfor kan man med fordel lægger kræfter i ledelsens og medarbejdernes professionelle anvendelse af sociale medier og derved styrke virksomheden og dens synlighed (Haug [webblog], 2018, 2). Dette vil ydermere tiltrække nye medarbejdere og ved at dyrke brugen af de sociale medier, kan folkene i virksomheden positionere sig som thought leaders indenfor deres branche (ibid.).

Denne model viser, at indholdet på de sociale medier blandt andet består af kreative jobopslag, employer branding og thought leadership og at dette i høj grad også kan være med til at føre til salg. For at kunne rekruttere nye medarbejdere og for at skabe salg hos virksomheden kræver det, at folk kender til virksomheden eller deres produkt og altså også forbinder det med noget, de selv kunne have lyst til at være en del af (ibid.). Employee advocacy er altså både med til at skabe synlighed for virksomheden, men bidrager i høj grad også til både rekruttering og salg.

KILDER:

1: https://astridhaug.dk/employee-advocacy-og-rekruttering/

2: http://astridhaug.dk/ea/

NOTE: Dette er (lidt endnu) kun et midlertidigt emne, så brug ikke alt for meget energi på kommentarer hertil, hæhæ.
MEN kom gerne med forslag til cases, der kunne være relevante, så det måske kunne blive et ægte emne en dag.

Post Author: Josefine Søderstrøm

2 Replies to “Litteraturreview – employer advocacy”

  1. I forhold til rekruttering kunne det være interessant at kigge ind i kandidatoplevelserne af employee advocacy. Hvordan oplever både potentielt nye og allerede eksisterende medarbejdere indholdet. Men også hvordan de oplever det store fokus virksomhederne eventuelt har på de gode og dele-værdige historier. Jeg ved, at blandt andet Ballisager i år har lavet en stor kandidatanalyse, som også indeholder emnet employee advocacy.

  2. Det kunne måske også være relevant og interessant at inddrage noget teori om, hvordan folks arbejde bliver en stor del af nogles identitet – for nogle måske den vigtigste! Det er ofte, det første, folk nævner, når de skal summere deres liv op. Det er måske derfor, at det betyder så meget, hvordan et brand fremstiller sig selv og sine medarbejdere, fordi arbejdet er så vigtigt for os? Og det er vigtigt, at ens venner/bekendte også kan se, at man arbejder et fedt sted, så derfor er man måske mere tilbøjelig til at inddrage sig selv i markedsføringen af arbejdspladsen? Her kunne det være nice, hvis jeg lige have noget teori, du kunne få…. men det har jeg ikke..

Skriv et svar