3 spørgsmål til hvert af de to steder K.U.B.A og KEA ekskursionen, Erik

KUBA, Rikke Svendsen

På hjemsiden skriver KUBA: Undervisningen er ikke formelt kompetencegivende, men på k-u-b-a vil du udvikle, arbejde med og forbedre mange forskellige kompetencer, hvilket er en stor hjælp og forudsætning, når du skal videre med en ungdomsuddannelse og i job. Du får et produktionsskolebevis, når du stopper.

Hvorfor skriver man det? Det kan misforstås syns jeg. Man kunne skrive: ”Her skal man ikke til eksemen og jagter ikke karakter.”

Efter en søgning fandt jeg denne definition af formelle kompetencer af en paraplyorganisation som Produktionsskoleforeningen er medlem af, ” Formelle kompetencer er noget, man har eksamensbevis eller anden formel dokumentation på. (Dansk Folkeoplysnings Samråd)

Kompetence er vel altid gode at have og er subjektiv vurderet.

Jeg var nysgerrig om, Klassekvotienten, elev lærer ratio, og svaret fandt jeg (for alle fag) på Undervisningsmiljøvurdering på Produktionsskolen k-u-b-å* december 2015, på hjemsiden:

Tekstilværkstedet er normeret til 12 elever, og i december 2015 var der altså optaget 10 elever, som alle har besvaret skemaet. Der er 1 fast lærer tilknyttet værkstedet, og 2 gæstelærere/vikarer.

Findes det en mentor ordning på KUBA?

Didaktisk valg af de udbudt fag på KUBA, er beslutning taget på basis af elev interesse eller drevet af lærer interesse dvs. ildsjæl drevet?

Har Rikke Svendsen et bud på håndværk og kreativitet kan med elever som har ikke oplevet at vare mødt? Fokus, succes, umiddelbarhed, praksisfælleskab?

I KUBA´s Værdigrundlag skriver de: Elever, som går på en produktionsskole, skal gennem forløbet blive uddannelsesparate.

Jeg undrer hvordan foregår evaluering og succes vurdering? Hvor mange få en uddannelse? Hvem holder styr på det?

KEA, Mette Layer

Bare en konstatering: men hjemsiden er ligesom mit hoved- på engelsk og dansk frem og tilbage.

Har det ikke før været for guldsmedeuddannelse en toårs praktik hos en guldsmed?

Kunne der tænkes at der var andre muligheder for at læse videre end digitale uddannelser, Som Professionsbachelor i Smykker, Teknologi og Business, som det fremgår på hjemsiden?

Hvad med at komme materielkultur didaktik på listen!?

Hvordan er optagelsesprøven udformet?