Spørgsmål 1)
Vigtige pointer fra Anne Linder:
- Læring, trivsel og socialisering
- Sæt smilet på – som underviser påtager du dig en rolle, et krav om at kunne udvise et minimum af relations kompetence.
- Relationen er ikke målet i sig selv, det er læring, men for at opnå læring er det vigtigt at få skabt relationen.
- Den gode relation skabes over tid og ved at have opmærksomheden på relationen.
- At kunne se eleven og reagere hensigtsmæssigt på dennes initiativ til samtale – få dem til at føle sig vigtige.
- Det er vigtig for eleven, at denne ikke føler sig uden for det fælles tredje (hvilke redskaber har vi som undervisere til at imødekomme denne problematik ?)
Spørgsmål 2)
QTI
- Relations kompetencerne hænger sammen med nærhedsaksen, en måling af i hvor høj grad vi formår at skabe empati, så vi fordrer læring. Gruppens gennemsnitlige billede kontra individets perspektiv som hos Linder.
- Linder giver et redskab til at give underviseren muligheden for at forandre deres relation med eleverne
- QTI er elevernes synsvinkel kontra Linder, der er vores egen synsvinkel på i hvor høj grad vi mestrer relations kompetencen.
Elevstemmerne
- Her er det elevernes synsvinkel på de tanker de gennemløber i en undervisningssituation, men har fokus på elevernes egne reaktioner og brug af deres stemme.
- Hvordan kan man højne elevens selvværd i en undervisningssituation, der bygger på viden og handling – selvtillid – I elevens stemme ses måske mere et udtryk for elevens selvværd.