Opgave 6

Spørgsmål 1)

Vigtige pointer fra Anne Linder:

  • Læring, trivsel og socialisering
  • Sæt smilet på – som underviser påtager du dig en rolle, et krav om at kunne udvise et minimum af relations kompetence.
  • Relationen er ikke målet i sig selv, det er læring, men for at opnå læring er det vigtigt at få skabt relationen.
  • Den gode relation skabes over tid og ved at have opmærksomheden på relationen.
  • At kunne se eleven og reagere hensigtsmæssigt på dennes initiativ til samtale – få dem til at føle sig vigtige.
  • Det er vigtig for eleven, at denne ikke føler sig uden for det fælles tredje (hvilke redskaber har vi som undervisere til at imødekomme denne problematik ?)

Spørgsmål 2)

QTI

  • Relations kompetencerne hænger sammen med nærhedsaksen, en måling af i hvor høj grad vi formår at skabe empati, så vi fordrer læring. Gruppens gennemsnitlige billede kontra individets perspektiv som hos Linder.
  • Linder giver et redskab til at give underviseren muligheden for at forandre deres relation med eleverne
  • QTI er elevernes synsvinkel kontra Linder, der er vores egen synsvinkel på i hvor høj grad vi mestrer relations kompetencen.

Elevstemmerne

  • Her er det elevernes synsvinkel på de tanker de gennemløber i en undervisningssituation, men har fokus på elevernes egne reaktioner og brug af deres stemme.
  • Hvordan kan man højne elevens selvværd i en undervisningssituation, der bygger på viden og handling – selvtillid – I elevens stemme ses måske mere et udtryk for elevens selvværd.

Leave a Reply