Konsulentopgave nr 6

Det mest brugbare fra AL’s indlæg er, at den gode relation er basis for den gode undervisning. Desuden er det vigtig at have fokus på relationen til den enkelte elev. Er der faktorer, der hindrer læring?

AL’s pointer ligger fint i forlængelse af Mettes arbejde med elevstemmer, hvor det er lærerens opgave at få en så god relation med den enkelte elev, så den enkelte elev bliver hørt. At man som lærer inviterer til en samtale og anerkender det, eleven magter.

I forhold til QTI vil en lyttende adfærd, den gode relation bidrage til en høj grad af nærhed/kommunikation, men på den anden side skal en fastlagt ramme (der tages lederskab) bidrage til en grad af styring og dermed skabe rum for læring (det fælles tredje).